Kirjoittaja Aihe: 1v5kk rinnalla KOKOAJAN!  (Luettu 2191 kertaa)

vilioskari

• Vieras
1v5kk rinnalla KOKOAJAN!
« : 15.11.16 - kello 18:09 »
Minulla on vajaa puolitoistavuotias esikoispoika joka on varsinainen tissitakiainen. Imetän häntä melko lapsentahtisesti, ainoastaan yötä olen rajoittanut, jotta saatiin yöt rauhoittumaan. Hän käy siis rinnalla vähän väliä, viihtyen välillä pidempään ja välillä vain ottamassa pikku huikan. Ongelmana on muu ruokailu, joka ei tahdo onnistua. Myös hampaat vaivaavat, joten sekin puhuu tissin puolesta. Välillä ruoka maistui paremmin, tällä hetkellä tuntuu ettei mikään kelpaa. Toki "herkut" maistuisi. Lähinnä minua arvelluttaa, pärjääkö hän vielä pelkällä rintamaidolla? Kasvaa kyllä tosi kovaa vauhtia, on tehnyt sitä vauvasta asti. Pojalla on maitoallergia, tämän(kin) takia haluaisin jatkaa imetystä edelleen, sillä kauramaitoa ei ole suostunut juomaan. Mutta pitäisikö minun alkaa rajoittamaan rinnalla käyntiä päiväsaikaankin? Jos muu ruoka alkaisi tällöin maistua.. Vai saako hän kaiken äidinmaidosta? Uskon kyllä että tämä on hyvinpitkälti ohitse menevä vaihe, joka helpottuu kunhan hampaat eivät niin vaivaa, ja muukin ruoka taas maistuu. Poika voi käydä kaikkineensa jopa 15 kertaa rinnalla päivän aikana. Vettä menee noin 1-2dl lisäksi. Minulle itselleni imetys ei ole ongelma, eikä poika muutoin ole minuun takertunut. Onko kenelläkään muulla vielä tämän ikäistä taaperoa joka ramppaa rinnalla alvariinsa? Neuvola on kuukauden päästä, ja voin vain arvailla mitä siellä imetyksestä sanotaan 😄!

Stina

• Vieras
Vs: 1v5kk rinnalla KOKOAJAN!
« Vastaus #1 : 16.11.16 - kello 17:22 »
Hei!

Monesti 1,5 vuoden kieppeillä muksuilla on tiheän imun kausi, joka voi tosiaan näyttäytyä sillä, että rinnalla olisi kiva olla koko ajan ja kiinnostus muuhun ruokaan vähenee. Toisaalta, osa lapsista kiinnostuu muista ruuista vasta 1,5-vuotissynttäreiden paremmalla puolella. Kuvailemasi tilanne kuulostaa siis aika normaalilta puolitoistavuotiaan imetetyn käytökseltä. Ainahan rinnalletulon tarve ei ole ravitsemuksellinen, vaan ihan vaan lohtua tai läheisyyttäkin siinä tankataan.

Rintamaitosi on laadukasta juuri sinun poikasi tarpeisiin. Mikäli sinua itseäsi tiheät imetykset eivät häiritse, ei imetystä ole tarpeen rajoittaa äitilähtöisesti. Ota vaan muksu mukaan yhteisiin ruokailuhetkiin, tarjoa hänelle ne suosituksen mukaiset viisi ateriaa päivässä. Hän syö jos on syödäkseen ja käy rinnalla kun on käydäkseen. Tsemppiä!

-tukiäiti