Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Äidin sairaus, imetyksen loppu?  (Luettu 1263 kertaa)
koivutar
Laiturilaiset

« : 01.01.10 - kello 23:46 »

Hei!
Olen reilu 6-kk:n pojan äiti. Imetys on sujunut tähän asti hyvin lähes pelkällä äidinmaidolla. Korvikkeita ei ole saanut koskaan. Poika on kasvanut paljon, nyt jo lähemmäs 10-kiloinen ja yli 70senttinen. Lisäruokia hän on saanut noin kuukauden ajan, menestys ollut hyvin vaihteleva, päivittäin menee yhdestä maissinaksusta purkilliseen sosetta. Tällä hetkellä menee maissia (naksuja ja purkista), päärynää ja mangoa ja kauraakin kokeiltu hieman.

Nyt ongelmana on minun sairauteni. Olen antibioottikuurilla (Kefexin) ja sen kesto on 10vrk. Aloitin se eilen. Viime yöstä lähtien vauva on kakannut löysää kakkaa (siis löysää maitokakkaa) ja sen seassa on verta. Maitohappoja olen vauvalle antanut syntymästä lähtien päivittäin. Tuon veren takia olen soittanut moneen paikkaan ja saan aina erilaisen vastauksen, tosin kaikkialla suositellaan maitohappoja. Toisaalla ollaan ehdottomasti sitä mieltä, että minun on lopetettava imetys ja toisaalla saan luvan sitä jatkaa. Olo on melkoisen alakuloinen. En tietenkään halua imetykselläni aiheuttaa vauvalle minkäänlaisia oireita, mutta. Vauva ei siis ole koskaan syönyt mitään muuta maitoa kun minun maitoa, vauva ei syö tuttia. Miten ihmeessä saan vauvalle tarpeeksi ruokaa mahaan? Eikö nyt aloitettu lehmänmaito aiheuta jo ärtyneeseen suolistoon oireita? Millä vauva tyydyttää imemisentarpeensa? Mitä minun kannattaisi tehdä? Jos nyt lopetan kuurin takia imetyksen, loppuuko maidontulo sitten kokonaan ja onko imetystaipaleemme tässä? Jossain vaiheessa joudun leikkaukseenkin, mutta todennäköisesti vasta muutaman kuukauden kuluttua ja se tullaan todennäköisesti tekemään päiväkirurgisesti. Siihen olen henkisesti valmistautunut ja alustavasti ajatellut lypsää etukäteen tarvittavan määrän maitoa.

Toivottavasti joku osaa vastata jotakin.
tallennettu
Nelthilta
Laiturilaiset

« Vastaus #1 : 02.01.10 - kello 00:45 »

Minä olen syönyt yhden Kefexin-kuurin alta puolivuotiaan kanssa ja kyllähän siinä paukkui sekä äidin että vauvan takapää. Kuurin mentyä ohi pauke loppui. Minusta tuo ohje lopettaa imetys kuulostaa ihan hätävarjelun liioittelulta. Sen on antanut joku, jolla ei ole mitään käsitystä siitä, millainen tissitakiainen on puolisen vuotta täysimetetty vauva, joka ei pulloa huoli.
tallennettu

Äiti 03/72 sekä kahden vuoden molemmin puolin vierottuneet esikoinen 12/05 ja kuopus 04/09.
Karla
Laiturilaiset

« Vastaus #2 : 02.01.10 - kello 09:54 »

Voi olla myös mahdollista löytää vaihtoehtoinen antibiootti, tosin jos vauva on kovin herkkä reagoimaan lääkkeisiin, voi olla, että oireita tulisi toisestakin valmisteesta. Mutta näitä kuureja siis kyllä lääkärit vaihtavat yliherkkyysoireiden vuoksi (myös vauvan!).

On kurjaa, jos vauvan oireet todella johtuvat sinun lääkekuuristasi, mutta imetyksen tauko ei tosiaankaan olisi mikään ongelmaton juttu. Jos lääkekuuri on sinulle tosiaan tarpeellinen (bakteeritulehdus todettu tai todennäköinen tai tilasi tosi huono) ja vauvan oireet eivät ole ihan sietämättömän vaikeat, niin minä varmaan ajattelisin, että tämä on nyt tällainen yhteinen harmi ja vaiva, jolle ei voi mitään. Et siis ole vahingoittamassa vauvaasi maidollasi mitenkään turhaan tai ilkeyttäsi (tietenkään), vaan teillä vain on tämä ongelma, ja siitä tällaiset kurjat mutta eivät kohtalokkaat seuraukset. Jos saat kiinni, mitä ajattelen :-)

Jos vauvan oireet jatkuvat mutta sinun paranevat, voi olla mahdollista keskustella lääkärin kanssa jos kuurin jättäisi vähän lyhyemmäksi kuin alunperin on määrätty.

Karla
tallennettu

pitkän linjan laktivisti ja imetystuki-ihminen, tuoreehko terveydenhoitaja ja kahden lapsen (-98, -11) äiti
koivutar
Laiturilaiset

« Vastaus #3 : 02.01.10 - kello 12:19 »

Kiitos vastauksista!
Nyt yöllä ja aamulla on tullut onneksi kakkavaippoja, joissa ei ole mukana verta. Taidan tehdä siten, kuten Karla ehdotti eli imettää entiseen tahtiin ja yrittää ajatella, että tilanteelle ei nyt vaan voi mitään (olettaen, että vauvan oireet eivät pahene).
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: