Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Imetys ja seksi  (Luettu 2567 kertaa)
Mymlan
Laiturilaiset

« : 29.12.10 - kello 16:09 »

Kirjoitan tälle puolelle, vaikka meillä vauvat (kaksoset siis) ovat vasta neljä kuukautta ja täysimetyksellä vielä. Ilmeisesti juuri imetyksestä johtuen omat seksihalut ovat aika nollassa eikä tilannetta yhtään paranna se, että limakalvot ovat kuivat ja tosi ohuet (eli pelkkä liukuvoide ei paljon auta). Mietin estrogeenivoiteen kokeilemista, mutta sehän voi vaikuttaa imetykseen, eikö? Onko jollain kokemusta? Esikoisen syntymän jälkeen ei samanlaisia ongelmia ollut, mutta silloin mulla kyllä alkoi kuukautisetkin hyvin pian imetyksestä huolimatta. Pitääkö nytkin odottaa kuukautisten alkamista, että hormonitoiminta "normalisoituu" - ja kuinkakohan kauan siinä kestää kaksosia imettäessä? :roll:  Itse olen ajatellut, että täysimetyksen loppuminen olisi sellainen rajapyykki, jonka jälkeen hakeudun gynelle, jos ei muutosta tapahdu, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.
tallennettu
Iita
Laiturilaiset

« Vastaus #1 : 30.12.10 - kello 14:19 »

Hei!

Ja onnea tuplaonnesta! Hienoa kuulla, että olette täysimetyksellä. On hyvin tavallista, että pienen vauvan perheessä makuuhuoneessa lähinnä nukutaan. Tässä osansa on imettävän äidin hormoneilla, mutta myös äidin (ja isänkin) mielen suuntautumisella lähinnä lasten hoitoon ja väsymyksellä. Kuukautisten alkaminen imetyksen aikana on erittäin yksilöllistä, joillakin ne alkavat muutaman kuukauden jälkeen synnytyksestä imetyksestä huolimatta, joillakin vasta, kun imetys on tyystin loppunut. Alle kuuden kuukauden ikäisen vauvan vauvan tahtinen täysimetys on melko tehokas ehkäisykeino, joten voi ajatella, että ainakaan tällä ajanjaksolla hormonitoiminta ei vielä käynnisty.

Käsitykseni mukaan paikallisesti käytettävät estrogeenivoiteet (esim. Ovestin) eivät vaikuta imetykseen, koska estrogeeni jää vaikuttamaan vain limakalvoille. Oman kokemukseni mukaan näistä on iso apu limakalvojen kuivuuteen, kannattaa kokeilla.

Hiljaisuus makuuhuoneessa  on siis normaali, ohimenevä vaihe pikkuvauvaperheessä. Hormonitoiminnan muutokset ja arjen helpottuminen tuovat todennäköisesti tähän aikanaan helpotusta. Tsemppiä!
tallennettu

Riikka, isouubi 06/06 ja pikku-uubi 08/08, imetystukiäiti, kouluttaja
MaijaMaitoparta
Laiturilaiset

« Vastaus #2 : 30.12.10 - kello 16:10 »

Onnea myös täältä kaksosten täysimettäjälle!!

Minulla ei vieläkään ole kuukautiset alkaneet vaikka kaksoset ovat pian vuoden. Imetyskertoja vielä varmaan noin 5/lapsi eli periaatteessa yhden vauvan mittapuun mukaan olisikin täysimetysmeininki kun imetyskertoja tullee noin 10 kertaa vuorokaudessa... Seksihaluista... ne minulle palautui tässä hiljattain hetki sitten (todella lohduttavaa kun lapset jo kohta vuoden) mutta meillä siihen vaikutti kaksosten siirtyminen omaan huoneeseen nukkumaan pois vanhempien "lemmenpesästä" nukkumasta.

Tuohon estrogeenivoideasiaan en osaa kommentoida..

Tsemppiä enivei  ^^
tallennettu

Tytskyn-08 ja kaksostyttösten-10 äityli
Pantsu
Laiturilaiset

« Vastaus #3 : 04.01.11 - kello 22:39 »

Onnea tuplista!

Minullakin on kokemusta haluttomuudesta ja limakalvojen kuivumisesta. Oikeastaan ongelmat johtuivat hyvin pitkälle limakalvojen kuivuudesta: seksi sattui, eikä sitä sen takia tehnyt juurikaan mieli. Kun vauva oli 6 kk:n ikäinen, kävin gynellä, joka opasti Ovestinien käyttöön. Ne auttoivatkin parissa viikossa kuivuuteen, mutta ihan kokonaan kivuttomaksi ei seksi muuttunut. Seksihalutkin pysyivät yhtä laimeina. Onneksi mies oli hyvin pitkäpinnainen, luulen, että enemmän minua itseäni harmitti. Halusin haluta, mutta en vain pystynyt.

Yllätyksekseni kuukautiseni alkoivat, kun lapsi oli hieman reilun vuoden ikäinen. Taustalla minulla on pco, ja olin kuvitellut, ettei hormonitoiminta käynnisty itsekseen, ainakaan kun vielä imetän. Olin kyllä vähentänyt imetystä paljon, ensin jättänyt yösyötöt ja sen jälkeen vähentänyt päiväimetyksiä viidestä kolmeen. Villi veikkaus on, että yösyötöt pitivät minulla hormonit kurissa. Hormonitoiminnan käynnistyminen paransi kuin taikaiskusta sekä haluttomuuden että seksiin liittyvät ongelmat. Toki edelleen seksihaluja vie väsymys, ajanpuute jne., mutta ne sentään ovat asioita joihin voi edes jossain määrin vaikuttaa itse. ;)

Tsemppiä vauva-arkeen! Muistakaa hellitä toisianne muuten, jos ei seksiin riitä aika tai innostus! Pikkuvauva-aika on loppujen lopuksi hyvin lyhyt.
tallennettu
tissipossu
Laiturilaiset

« Vastaus #4 : 14.03.11 - kello 18:14 »

No niin!
Päästiinpä aiheeseen joka kosketaa muakin!

Itsekin olen kaksosten  (7kk) äiti ja toi limakalvojuttu ollut ihan mahoton! Täysimetin reilu 4kk ja nyt kiinteiden ohella. Luulin ensin hiivaksi ja vaikka miksi ja laskeumaksi ym kun yhdyntä ei vain onnistunut ja emätin oli 4kk kauttaaltaan tulehtunut, kirvelevä, kutiseva, eritti outoa vuotoa. Lääkäri sanoi että tod näk estrogeenivaje ja aloitin 2x vrk (!) vagifem tabletit emättimeen. Viikossa helpotti! Ja tajusin että emätin niin kuiva että yhdyntä ei siksi onnistunut. Nyt kun parin vkon jälkeen vähensin annostelua 2x viikkoon niin oireet alkoi palata... Täytyypä miettiä mitä tehdä... Mut joo, en tiedä onko tää kaksosteluimetys niin extremeä että tulee tommosia vaivoja. Esikoisen imetyksestä ei mitään.

Aurinkoa kaikille!
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: